Indspark: Syv trin i CSR-processen


D
et er ikke altid lige nemt for en virksomhed at komme i gang med en CSR-indsats. Hvor skal man starte og slutte? Her er et bud.

CSR-processen

Du overvejer, hvad du skal gøre med CSR. Du ved, at du har et samfundsansvar. Du er helt klar på at bidrage. Men det skal jo også kunne betale sig. Og så står du overfor tusindvis af muligheder for at være mere ansvarlig. Hvad skal du gøre og i hvilken rækkefølge? Hvordan får du overblikket? Og hvordan arbejder du struktureret med CSR? Hvis dette ligner din situation, så står du samme sted som de fleste direktører. Her er syv trin som kan bringe dig tættere på dit mål.

For at få den gode mavefornemmelse af at have styr på dit samfundsansvar, er det nødvendigt at du arbejder ud fra en struktureret proces. Det anbefales at følge en proces, som følger regnskabsåret. Så er det nemlig nemmere at rapportere. Som udgangspunkt er den bedste planlægningshorisont ét år.

1. Målsætning

Overvej hvilken rolle din virksomhed spiller i verden. Se din vision og mission igennem. Er der noget der rimer på samfundsansvar? Find et enkelt område, som du vil være verdensmester til. På alle andre områder skal du blot gøre så lidt skade som muligt. Det er vigtigt at fokusere sine kræfter. Så har du en CSR målsætning. Kig den igennem jævnligt. Med tiden vil denne målsætning og din vision/mission smelte helt sammen. Og så har du fået CSR ind under huden.

2. Organisering

Med mindre du er en meget lille virksomhed, er det typisk ikke muligt at have hele organisationen med til at gennemføre CSR-projektet. Find derfor en gruppe af medarbejdere, som kan være med i en CSR styregruppe. Det kan være dem med relevante ansvarsområder (fx drift, markedsføring, indkøb, miljø og HR). Det kan også være uformelle ledere eller dem der er gode til at tænke nye ideer. Sørg for at involvere hele organisationen så tidligt som muligt via e-mails, møder og updates. Og sørg altid for en klar forankring hos topledelsen – dvs. direktion og bestyrelse.

3. Analysér

Lav først en ”idealistisk” analyse af din virksomhed – dvs. find ud af hvilken god og dårlig påvirkning du har på din omverden. Se både på hvor stor påvirkning du har, og hvor god/dårlig du er. Derefter skal du mere ”taktisk” finde ud af hvilke CSR områder du kan arbejde med for at forbedre din bundlinje. CSR skal nemlig altid forbedre din bundlinje – på kort eller lang sigt. Du skal bl.a. overveje om du opfylder alle lovkrav (compliance), om du kan bruge ønsker fra dine ansatte til at øge energi og motivation, om du kan spare på omkostningerne, om du kan minimere risici, om du har nogle CSR-krav fra dine ejere, om du kan indhente dine konkurrenter på CSR området, eller om der er et hul i markedet du kan bruge til differentiering.

4. Valg af projekter

Ud fra din viden fra analyserne kan du nu udvælge de CSR-projekter, som passer til din målsætning, og som giver økonomisk mening ud fra de taktiske hensyn. Vælg et antal projekter, som kan holde dampen oppe, og som samtidigt er realistisk at gennemføre med succes i løbet af året. Det første år er det mere vigtigt at få succes, end at være ambitiøs. Det giver energi til den videre proces. Beskriv projekterne med mål, udgangspunkt (baseline), målemetoder, deadline, roller, budget, sparring/styring og kommunikation.

5. Gennemfør projekter

Hold styr du dine data og dokumentation. Dette kan du gøre med mere eller mindre avancerede ledelsessystemer. Sørg for at følge op på alle projekter løbende for at holde energien oppe, og få rettet fejl, misforståelser og løst udfordringer når de opstår. Hele organisationen skal involveres, og alle ansatte skal informeres løbende. Processen er sindssyg vigtig – vær opmærksom på at have de rigtige ambassadører og så få modstandere som muligt.

6. Måling og vurdering

Når deadline er nået måler du på projektets resultat, og sammenligner med udgangspunktet (baseline) og det opsatte mål. Hvad har du opnået og hvad har du lært? Skal der ændres i processer, procedurer eller personalehåndbogen? Kan du se en naturlig videreudvikling af det enkelte projekt? Sørg for at læring trækkes ud af projektet, så organisationen udvikler sig.

7. Markedsføring

Sørg for at markedsføre projektet både internt overfor alle ansatte og eksternt overfor alle kunder og samarbejdspartnere. Dette gøres bedst i en kommunikationsplan med fokus på fx budskab, mål, målgruppe, medie, budget, ansvarlig og deadline. Find den fine balance mellem at fortælle om alle de gode tiltag, uden at prale. Og at vise alle de områder du stadig mangler at forbedre, uden at tale dig selv ned under gulvbrædderne. Det er den måde du opnår tillid blandt dine kunder, ansatte og resten af dine interessenter.

Runde 2

Og så er du klar til at starte CSR-processens 7 trin forfra. Du har nu flere succeser at fejre, og din organisation er blevet mere samfundsansvarlig. Derfor er der andre CSR-projekter, som nu ligger lige til højrebenet. Pluk altid de lavest hængende frugter – så opnår du hurtigere succes. Det er ikke nødvendigvis de vigtigste projekter for din omverden du skal starte med. Det vigtigste er at få en succes fra starten.

DennisFriisThaagaard, direktør i Sustainor

Læs indlægget på CSR.dk