Der bliver næppe nogen fremtidig markedsposition for virksomheder, der ikke arbejder og fokuserer bæredygtigt.

Dennis Friis Thaagaard, direktør
Sustainor ApS

Hvad er CSR?

CSR (Corporate Social Responsibility) er virksomhedens ansvar for at opføre sig ordentligt samt deres ansvar for at være med til at løse de globale udfordringer

CSR omfatter ansvaret for:
Økonomisk bæredygtighed
Menneskelig livskvalitet
Naturlig balance

Fordele ved CSR

  • Fastholde og tiltrække medarbejdere
  • Omkostningsbesparelser
  • Preferred supplier
  • Branding
  • Tiltrække investorer
  • Innovation
  • Risikominimering
  • Overholde lovgivning
  • Værdier og etik

Hvorfor arbejde med CSR?

Hver enkelt virksomhed har sin egen motivation til at arbejde med CSR – eller ikke at gøre det. Da CSR påvirker eller kan påvirke hele organisationen, er der rigtigt mange fagområder i spil. Dermed kan der skabes mange fordele ved at arbejde med CSR.

CSR historisk set

Samfundsansvar er ikke en ny opfindelse. Fra industrialiseringens begyndelse for 250 år siden fandtes filantropiske og altruistiske tiltag hos virksomheder, som ikke var ment som et middel til at tjene penge, men som var ren godgørenhed.

Globale udfordringer

Der kommer flere og flere mennesker på kloden. Over en periode på ganske få århundreder er vi vokset fra få hundrede millioner til i dag over 7 milliarder. Og eksperterne fremskriver befolkningstallet til 9-10 milliarder, inden det vil stabilisere sig eller falde om ca. 50 år.